طبیبی هندی ازامام صادق تقاضا کرد که تفصیلی از ساختمان بدن انسان بیان کند:امام فرمود :خداوند ادمی را از لحاظ هیکل استخوانی به دویست و هشت قطعه تر کیب نموده است.خداوند بدن ادمی زاد را ازدوازده عضو وسیصد و شصت رگ و این استخوان ها را از گوشت ها و پی ها خلق نموده است.
رگ ها بدن را ابیاری میکنند و استخوان ها بدن را نگه میدارند و گوشتها استخوانهارا و اعضاب گوشت ها را محافظت میکنند.در هر دستی چهل و یک استخوان قرار داده است .
سی و پنج قطعه از ان مر بوط به کف و دو قطعه ان مربوط به مچ؛یک قطعه استخوان بازو و سه قطعه استخوان کتف. در هر پایی چهل و سه استخوان مقرر فرمود سی و پنج قطعه در قدم و دو قطعه در ساق پا و سه قطعه در زانو و یک قطعه در ران و دو قطعه در نشیمنگاه. تیره پشت(ستون مهره ها)هم از هجده قطعه مرکب شده است در هر قسمت از دو پهلو نه دنده و گردن هشت قطعه و سر سی و هشت قطعه .در دهان بیست و هشت قطعه یا سی و دو قطعه(دندان)می باشد.
حد و حصری که امام (ع)در هیکل استخوانی بیان کرده با نظر علم تشریح امروز کمی تفاوت داد .منشا این اختلافات ان است که گاهی چند قطعه استخوان از جهت شدت اتصال به هم در تشریح یک قطعه محسوب شده است
منبع: طب الکبیر
استفاده از سنگهای اهکی برای تأمین کمبود کلسیم بدن مدتهاست مورد توجه دانشمندان قرار گرفته ،زیرا کارخانجات دارو سازی، داروهای اختصاصی زیادی تهیه نموده اند که اکثر انها مفید نیستند و با قیمت زیاد فروخته می شوند.
در داروخانه های ایران نیز از اینگونه دارو های گرا نقیمت و بی فایده زیادی دیده می شود و متأسفا نه اقایان پزشکان فریب تبلیغات بی اساس فروشندگان و سازندگان را خورده، انها را تجویز می کنند . استفاده از سنگها و ترکیبات آهکی فقط به وسیله مواد خوراکی میسر است و بس.
اینجانب دستوری تهیه کردم که بینهایت مفید بوده و تهیه ان در منازل فوق العاده اسان است.
مقداری سنگ مرمر تمیز تهیه نماید و ان را مانند قند خرد کنید دو ساعت قبل از تهیه سالاد ،آبلیمو یا سرکه ی انرا در یک استکان ریخته یک تکه کوچک در ان مرمر بیاندازید،ترشی در روی سنگ اثر کرده کلسیم انرا در خود حل می کند ،ین عمل جوشش مخصوصی دارد. موقع تهیه سالاد ، آنرا بهه ان اضافه کنید و بقیه سنگ را شسته برای روز بعد نگهدارید ابلیموی مرمری را فقط در موقع تهیه غذا باید ساخت و نگهداری ان مفید نیست زیرا ترشی موجود در ابلیمو برای حفظ ویتامین ث ان است و وقتی راسنگ مرمری ترکیب شود ویتامین ان دوام زیادی ندارد.
اینها همه فایده خوراکی ها است ،این میوه ها و سبزیهایی که در بالا به انها اشاره کردیم همه خوش طعم و گوارا هستند، در معالجه نقرس اثر نیکو دارند . اگر پزشکان این غذا هارا به جای دارو ها ی اختصاصی و بی فایده تجویز کنند مریض را زود تر نجاد خواهند داد
منبع:طب الکبیر
قال الصادق علیه السلام:لا یکلم الرجل مجذو ماالاأن تکون فیهاما قدرر مح. امام جعفر صادق فرمودند:کسی با مبتلای به جذام تکلم نکند مگر اینکه به مقدار طول یک نی با او فاصله داشته باشد. جذام دوگونه است:جلدی-عصبی؛جلدی در مخاط بینی و دهان و حنجره پیدا میشود،زبان و لوزه ها را بزرگ می نماید،پوست بدن و صورت راجمع می نماید وگاهی در غضروف بینی می افتاده،انرا می خوردواز بین می برد. جذام عصبی در پی دست وپا افتاده انرا بی حس می کند بطوریکه آسیب ببیند و درد راه نفهمد.بسوزد وملتفت نشود،گاهی در عضلات افتاده ابتدا ایجاد درد می کند بعدا حس درد از بینن می برد. مثلا در پلک چشم افتاده آنرا کوتاه می کند و چشم درست بسته نمی شود.جذام وقتی در بینی افتاد،ابتدا ایجاد زکام می کند و لذا در جلد چهارم بحار الانوار از رسول الله(ص)نقل شده که فرمودند:ما من انسان الاوفی رأس فی عرق من-الجذام فی بعث الله ثمه علیه زکام فی ذبیه. یعنی در سر هرکسی رگی از جذام پیدا می شود خداوند زکام را بر بیمار مسلط می کند تا جذام را آب کند.باری جذام بیماری خطر ناکی است که امام صادق(ع)می فرماید:به آنهاا کمتر نظر کنید و نزد ایشان نروید و چون بر ایشان به گذرید تند رد شوید. در طب جدید، باکتریولوژی(میکروب شناسی)ثابت کرده اند که میکروب جذام به مسافت یک متر و نیم که از مجذوم فاصله داشته باشد، در هوا ضعیف و کم است ودرباره بیماران سل نیز همینطور معتقدند. یک دانشمد فرانسوی میگوید:بر خلاف انچه پاستور تصور می کند میکروب کوچکترین موجودات زنده نیست بلکه خود میکروب از موجودات زره بینی دیگری ترکیب شده اند به نام میوروزیما،این ذرات در موقعیکه سلول های تن ،درست کارمیکنند صدمه به بدن نمیرسانند بلکه با سلولهای دیگر همکاری میکنند ولی همینکه اختلالی در مزاج پیداشد ،موقع را غنیمت شرده دسته بدسته با نقلاب می پردازند.